Solicita o vizita

str. Badea Cartan, nr. 16,Bucuresti, Sector 2

021.210.27.31Luni-Duminica 9-20

Alimentația seniorilor în funcție de afecțiuni

07 Septembrie 2017 Utile

După ce am aflat care sunt afecțiunile psihologice ale bătrâneții și cum sunt ele tratate în centrul nostru, Azil Privat, după ce am vorbit cu medicul specialist despre bolile bătrâneții și cum pot fi ele combătute, a venit timpul să abordăm o problemă despre care se vorbește puțin, însă care este vitală pentru sănătatea și buna funcționare a oricăruia dintre noi: alimentația.

 

1. Bună ziua! Prezentați-vă și spuneți-ne, vă rugăm, câteva cuvinte despre activitatea de catering pe care o desfășurați.

Deviza firmei noastre este: " Totul e pe gustul tau"

DLS Catering este o prezentã permanentã pe piata romaneascã de servicii din anul 1998, cu un personal alcatuit din maestrii bucãtari cu o bogatã experintã în catering.

Experienta profesionalã dobinditã în acesti ani de activitate pe care conducerea si angajatii o detin, diversitatea preparatelor oferite, cât si preturile accesibile, diferentiate dupã posibilitãti, ne recomandã cu succes în alegerea Dvs. ca viitori parteneri în acest domeniu. Organizam si asigurãm service-ul cu personal calificat pentru cocktail-uri, coffee breaks, receptii, conferinte, buffet-lunch, reuniuni profesionale sau de agrement.

În general, la alcãtuirea meniurilor, inclusiv al celui prezentat, avem în vedere urmatoarele principii:

- evitarea unui meniu monoton, fiind oferite preparate culinare atât din gastronomia autohtonã, cât si cea internationalã

- preparatele culinare care intrã în alcãtuirea meniului sã asigure un aport caloric si nutritiv constant, necesar consumului energetic, inclusiv în procesul de muncã.

Preparatele culinare vor fi transportate la locatia Dvs. în vase profesionale etanse din inox alimentar, cu autoutilitare avizate d.p.d.v. sanitar-veterinar.

Pentru servirea mesei de prânz a angajatilor Dvs., asiguram atât vesela si tacâmurile necesare, materialele consumabile (servetele, scobitori, ulei, otet, sare, piper etc.), cât si personal specializat.

Pentru angajatii cu preferinte vegetariene, am propus un meniu complet / zilnic si dacã este cazul vã putem oferi si meniuri dietetice.

Organizãm si administrãm  cantine sau bufete de incintã, linii de self-service, în cazul în care beneficiati de un spatiu corespunzator pentru o astfel de activitate.         

În cazul în care firma Dvs.intentioneaza sa asigure masa de pranz pentru angajati sai si nu numai, noi va oferim cele mai bune solutii. 

2. Știm cu toții că, pe măsură ce înaintăm în vârstă, survin tot felul de afecțiuni, care mai de care mai problematice. Din punct de vedere al alimentației, există un regim alimentar pe care îl putem respecta, începând cu o anumită vârstă? Ce ne puteți spune despre acest lucru?

Indiferent de varsta pe care o aveti alimentatia trebuie sa va ofere elementele nutritive de care organismul nostru are nevoie pentru a functiona optim.

În alimentatia persoanelor vârstnice se limiteaza grasimile. A fost stabilita corelatia consumului înalt de grasimi si dezvoltarea aterosclerozei. Grasimile consumate în cantitati mari se digera greu de catre organele digestive, secretia carora este redusa.

Alimentatia persoanelor vârstnice trebuie sa includa cantitatea necesara de vitamine, îndeosebi din numarul celor ce normalizeaza activitatea sistemului nervos, cardiovascular si participa în reactiile de inhibitie a proceselor de sclerozare. în functie de asigurarea organismului cu vitamine se modifica nivelul colesterolului în organism. în acest aspect prezinta o mare importanta vitaminele C si P.

Persoanele vârstnice si batrâne trebuie sa acorde o deosebita atentie regimului alimentar, reiesind din faptul ca la ei capacitatile functionale ale organelor digestive sunt micsorate. Mesele se vor servi la ore fixate, se va evita abuzul de hrana si intervalele lungi între mese. Persoanele vârstnice se vor alimenta de 4 ori pe zi, pentru cei batrâni e mai rational regimul cu 5 mese pe zi cu limitarea cantitati de alimente.

3. Care sunt alimentele, vitaminele sau nutrienții de care seniorii au cea mai mare nevoie și unde se pot găsi acestea?

Alimentatia trebuie sa fie diversa si sa cuprinda alimente cu densitatea nutritiva buna. Alimentele care respecta aceste criterii fac parte din grupele alimentare: paine,carne, lactate,oua, fructe si legume.

Alimentatia trebuie sa includa alimente bogate in fibre, sa aiba un aport de calciu adecvat si un aport ridicat de vitamina B12 si acid folic, vitamina A care se regaseste in oua, lapte, ton, ficat, boia de ardei, ardei rosu, cartofi dulci, morcovi, legume cu frunze inchise la culoare, dovleac, salata verde, pepene.

Betacaroten care  se regaseste in compozitia morcovilor, cartofilor dulci, dovleacului, legumelor cu frunze verzi, , pepenelui galben, verzei, , mustarului, unora dintre mirodenii (patrunjel uscat, oregano, maghiran, salvie, coriandru, cimbru), dovleacului, salatei verzi.

4. Care alimente sunt favorabile unei întârzieri a îmbătrânirii? Există alimente-minune pe care un vârstnic ar trebui să le consume

Alimentele favorabile pentru a preveni imbatranirea sunt fructele, ceaiul, ardeiul iute, verdeturile, ciocolata neagra.

Somonul, tonul sau orice alt peşte gras - fie că este proaspăt, afumat, în conservă sau marinat, peştele gras trebuie să fie prezent în alimentaţie de minim două ori pe săptămână. Pe lângă acizii graşi esenţiali omega-3, peştele gras conţine fier, calciu, fosfor, potasiu, Vitamina D şi E, adică substanţe capabile să neutralizeze radicalii liberi din organism.

Acizii graşi esenţiali joacă un rol fundamental în permeabilitatea membranelor celulare, lăsând nutrienţii să intre şi substanţele toxice să iasă. În plus, contribuie la menţinerea depozitelor de grăsime din piele, acel ţesut adipos care îi dă elasticitate şi supleţe, protejând-o de apariţia ridurilor.

Spanacul - şi toate legumele cu frunze verzi (salată, rucola, varză, andive) - conţin cantităţi mari de Vitamina C şi fitonutrienţi antioxidanţi (betacaroten, flavonoide, isotriocianaţi). Conţinutul crescut de minerale (calciu, potasiu, fier) alături de restul substanţelor benefice din aceste legume are efect de detoxifiere, stimulează funcţionarea ficatului, splinei şi vezicii biliare, neutralizează pH-ul acid din organism şi stabilizează structura ADN-ului celular.

Oul - este un aliment complet care, pe lângă proteinele etalon cu toţi aminoacizii esenţiali, conţine minerale (calciu, fier, seleniu) şi vitamine liposolubile (A, D, E) cu biodisponibilitate crescută şi absorbţie rapidă în organism.

5. Ce alimente/ meniuri preparați pentru seniorii din Azil Privat? Ne puteți da câteva exemple de mese sau meniuri servite aici?

Alimentația zilnică este formată din supe, fel principal si 2 gustări, meniul este echilibrat, cu ingrediente proaspete și variate pregătite zilnic de catre personalul calificat, in funcție de starea de sănătate a pacientului, acesta poate beneficia de un regim alimentar personalizat, de asemenea, oferim alimentație specifică pentru diabetici, hipertensivi și meniu personalizat.

MENIU:

-  Mic dejun: Lapte / ceai (la alegere) / cu cereale / pâine cu: mezeluri  / brânzeturi / dulceață / miere / unt / margarină / ouă / pateu / măsline / zacuscă / gogoșaro / roșii / castraveți / fructe.

-  Prânzul: - ciorba de: vacuță / pui / legume sau supă de: pui / vacă / legume / galusti...etc. - felul principal: pui / pește / vițel / miel / sarmale și grătar (ocazional) cu garnitura de: legume la cuptor / pilaf / cartofi țăranești / ciuperci (la grătar / cuptor) / gutui in stil mediteraneean / prune și caise uscate in stil franțuzesc / conopida pane / broccoli...etc.

-  Salate de acompaniament: sfeclă roșie, ardei copți, cruditati, de legume de sezon (roșii, castraveți, ardei gras, salata verde, varză)...etc.

-  Cina: budincă cu brânză / musaca / paste (cu diferite sosuri) / cartofi franțuzești / salată de beauf / salată orientală / orez cu lapte / farfurie rece ( mezeluri, brânzeturi, măsline și legume) / salata de ton, însoțite de lapte sau ceai (pt. liniștire și pregătirea pt.noapte)

-  Gustări, formate din: biscuiți ( cu cremă / cu rahat / simpli) / prajituri ( cu ciocolată /fructe / de tip checuri și pandișpan / gogoși / papanași cu dulceață / clătite / compot variat / fructe de sezon.

6.  Există o rație alimentară, anumite proporții de care vârstinicii trebuie să țină cont?

Proteine 68g pentru barbati si 61g pentru femei

Lipide 77g barbati si 66g femei

Glucide 335g pentru barbati si 248g pentru femei

7. Cum ne hrănim sănătos la vârsta a treia, dar ce putem face și înainte de aceasta, pentru a ne păstra vitalitatea?

Pentru a avea un stil de viata cat mai sanatos trebuie evitate preparatele bogate in grasimi si trebuie consumate alimente cat mai bogate in vitamine si minerale. Si nu trebuie sarit peste mese deoarece accentueaza incetinirea metabolismului.

8. Ce sfaturi legate de nutriție și alimentație le dați celor care se apropie de o anumită vârstă, pentru a-și menține sănătatea și buna dispoziție?

Pentru a-si mentine sanatatea si buna dispozitie acestia trebuie sa consume alimente neprocesate, proaspete, sa manance la fiecare 4 ore, alimentatia trebuie sa fie cat mai variata, trebuie consumat peste macar odata pe saptamana si deasemenea nu trebuie uitat si consumul de legume si iaurt.